Hi kawan-kawan, nama saya ialah Minium. Tuan saya telah mengubahsuaikan saya daripada sebuah tong besi (5Kg). Sekarang, beliau ingin menjadikan saya sebagai projek RBTnya. Tuan saya tiada idea dalam gabungan teknologi produk ini. Bolehkah anda membantu beliau? Apakah gabungan Reka Bentuk Teknologi yang sesuai untuk menghasilkan saya? 




Murid-murid sekalian,
Sila tolong pereka bentuk ini untuk menyelesaikan masalahnya dengan memberi cadangan kepadanya supaya menghasilkan produk yang dapat memenuhi keperluan dan kehendak manusia serta dapat sambutan pasaran.

Anda boleh memberi idea di ruangan "Comment" di bawah dengan menulis_cadangan anda.

contoh: 
Cheah Seok Khim3R10(3)_Reka bentuk teknologi pembuatan +Elektrik. Tambahkan IC muzik. Apabila masukkan duit syiling ke dalam tabung, IC muzik akan berfungsi.

Cadangan yang baik akan diberi markah tambahan pada projek RBT anda. Selamat mencuba!


 

28 comments:

Unknown

April 17, 2020 at 1:28 AM
Permalink this comment

1

said...

Tan Yi Jing3R2(29)_Reka bentuk teknologi pembuatan+Elektrik. Tambahkan penderia, pembaz dan lampu LED. Apabila tabung telah penuh, maka pembaz akan berbunyi dan lampu LED akan mengeluarkan isyarat bagi mengingatkan tuan untuk mengeluarkan duit syiling.

Sidney

April 17, 2020 at 1:31 AM
Permalink this comment

1

said...

Sidney Saw Xin Yi 3R2(27)_Reka bentuk teknologi pembuatan+elektrik.Tambahkan roda dan lamp LED.Roda akan memudahkan pergerakan tong besi dan lampu LED dapat menarik minat orang ramai untuk memasukkan duit syiling ke dalam tong besi.

1

said...

Goh Wen Yen 3R2(8)_Reka bentuk elektronik+pembuatan.Tambahan LCD screen,pemegang bateri,bateri,suis,modul bluetooth(bersambung dengan aplikasi di telefon pintar)untuk membolehkan tuan mengetahui jumlah wang di dalam tabung.

Chen Tze Herng

April 17, 2020 at 2:49 AM
Permalink this comment

1

said...

Chen Tze Herng 3R2(4)_Reka bentuk elektronik + Pembuatan.Tambah voice sensor Dan pembaz.Tuan harus menyatakan password untuk membuka tabung.Hal ini adalah untuk memastikan keselamatan wang di dalam tabung.

Foo Enn Qi

April 17, 2020 at 3:03 AM
Permalink this comment

1

said...

Foo Enn Qi 3R2(6)Reka bentuk elektronik dan elektrik.tambahkan sensor supaya dapat mengira jumlah wang dalam tabung .selain itu,boleh menambahkan lampu led dan pembaz. Lampu led akan menerang dan pembaz akan mengakatakan terika kasih kepada tuannya semasa tuannya menabung

Unknown

April 17, 2020 at 3:17 AM
Permalink this comment

1

said...

Teoh Jian Xun 3R2 (33)_Reka bentuk elektronik+teknologi+pembuatan+mekanikal. Tambahan LED, penderia, takal dan modul bluetooth(bersambung dengan aplikasi muzik). Takal dipasang untuk mengeluarkan wang dengan senang. Modul bluetooth bertujuan untuk mendengar muzik dan LED akan bercerah pada masa yang sama.

Teh Qian Yao

April 17, 2020 at 4:30 AM
Permalink this comment

1

said...

Teh Qian Yao 3R2 (31)Reka bentuk pembuatan dan elekronik .Tambahan mikropengawal,screen LED,sensor,dan tali sawat pada badan tabung .Tuannya boleh memilih kuantiti wang yang dimasuk dan dikeluar pada screen LED dan duit akan dikeluar melalui tali sawat yang menghubung dengan dalam tabung.

Ng Yunhui

April 17, 2020 at 5:53 AM
Permalink this comment

1

said...

Ng Yunhui 3R2 (23) Reka bentuk elektrik dan teknologi pembuatan. Tambahkan beberapa bekas kecil dalam tahung untuk membahagikan syiling mengikut harganya dengan menggunakan pen 3D melukis permukaan bekas kecil itu supaya syiling dapat ditabungkan dengan betul. Selain itu, tambahkan lampu led di sekeliling tabung sebagai hiasan dan juga dapat digunakan sebagai lampu suluh apabila bekalan elektrik terputus kerana ia menggunakan bateri.

Unknown

April 17, 2020 at 6:27 AM
Permalink this comment

1

said...

Teoh Pei Qi 3R2 (34) Reka bentuk elektrik ,elektronik dan pembuatan.Tambahkan roda ,Bluetooth(menyambung pembesar suara dengan telefon pintar) dan pembesar suara.Roda dapat memudahkan pergerakan tong syiling. Pembesar suara dapat mengeluarkan suara seperti Minion yang dirakamkan melalui telefon pintar untuk menarik orang ramai untuk mendermakan syiling.Pembesar suara juga boleh memainkan lagu melalui telefon pintar.

Ng Jia Ming

April 17, 2020 at 7:14 AM
Permalink this comment

1

said...

Ng Jia Ming 3R2 (21) reka bentuk elektronik + pembuatan. Tambah pembaz
cap jari.Tuan tabung harus sentuh pembaz cap jari untuk buka tabung. Hal ini dapat memastikan keselamatan wang di dalam tabung dengan tidak mudah dicuri oleh orang lain.

Seow Jun Yi

April 17, 2020 at 7:20 AM
Permalink this comment

1

said...

Seow Jun Yi 3R2 (25) reka bentuk makatronik+pembuatan. Tambah lampu led dan suiz tekan tutup.hal ini dapat tabung ini boleh menjadi lebih cantik Dan terang Dan boleh dilihat dengan cerah pads malam.

Unknown

April 17, 2020 at 8:32 AM
Permalink this comment

1

said...

Khoo Jia Wen3R2(13) reka bentuk mekanikal dan elektronik.Tambah mikropengawal,screen LED,sensor,tali sawat dan takal.Tuan tabung memasukkan kata laluan semasa mengambil atau menabungkan duit pada screen LED.Tabung sensor akan memastikan duit yang ditabung mencapai sasaran setiap hari jika tidak akan tunjuk peringatan pada screen LED manakala jika mencapai sasaran akan menunjukkan animation bertaniah kepada tuan tabung.Tali sawat dan takal akan mengeluarkan atau memasukkan duit yang ditabung.

Ooi Sin June

April 17, 2020 at 8:54 AM
Permalink this comment

1

said...

Ooi Sin June 3R2 (24) reka bentuk elektrik+reka bentuk mekanikal.Tambah roda dengan motor AT dan gear untuk menggerakkan tong besi automatik.Bateri dan wayar perlu dihubung dengan motor AT dan gear yang berhubung dengan roda.Apabila hendak menggerakkan tong,suis tekan tutup akan ditekan dan tong boleh bergerak secara automatik.penderia inframerah dan pembaz juga boleh dipasang untuk memberhentikan tong dan memberitahu tuan apabila mempunyai halangan.

Ng Ying Tong

April 17, 2020 at 9:18 PM
Permalink this comment

1

said...

Ng Ying Tong 3R2 (22) teknologi pembuatan+reka bentuk elektronik.Tambah mikropengawal, screen, penderia,IC muzik,roda dan bekas.Penderia dapat menentukan harga syiling dan terdapat beberapa bekas dalam tabung untuk membahagi syiling mengikut harganya. Screen pada tabung dapat menunjukkan wang dalam tabung. Pengguna juga dapat set matlamat wang tabungan dan apabila mencapai matlamat tersebut, IC muzik akan berfungsi dan screen akan menunjukkan kata taniah. Roda dapat memudahkan pengguna menggerakkan tabung.

Unknown

April 19, 2020 at 6:24 AM
Permalink this comment

1

said...

Chow Jian Yu 3R4 (3) Reka Bentuk Mekatronik + Reka Bentuk Elektrik Tambah loker digital yang mempunyai paparan skrin setuh yang disambung dengan Internet dengan pelbagai bahasa serta pembaz dan dapat dibuka secara pengiktirafan cap jari atau nombor pin. Selain itu, jika nombor pin yang dimasukkan ataupun cap jari melebihi 8 kali salah, pembaz akan mengeluarkan suara amaran. Selepas itu, minion akan dikunci dan laporan polis akan dibuat segera. Dengan ini, peti keselamatan dapat menjamin wang ataupun apa yang disimpan akan selamat.

Jo Lin Chan

April 19, 2020 at 6:41 AM
Permalink this comment

1

said...

Chan Jo Lin 3R2 (3) Reka bentuk teknologi pembuatan + mekatronik
Tambahkan penderia , dan bluetooth yang dapat menyambungkan app dalam telefon pintar. Pengguna boleh merancangkan kekerapan menabung dan pengguna dapat diingatkan oleh app semasa lupa menabung.

Chow Jian Yu

April 19, 2020 at 7:09 PM
Permalink this comment

1

said...

Sorry老师编号放错2号才对

Unknown

April 19, 2020 at 7:35 PM
Permalink this comment

1

said...

Yip Kai Shin 3R4 (32)Teknologi pembuatan+ elektrik.Tambah lampu LED di atas minium , apabila menyimpan wang ke dalam minium , lampu LED akan menyelip tiga kali.Tambahkan pembaz ,jika minium itu penuh pembaz akan berbunyi apabila dimasukan wang lagi.

Tan khoon

April 19, 2020 at 8:08 PM
Permalink this comment

1

said...

Tan Khoon 3R8(25)Teknologi pembuatan +elektrik. Pasang pembaz dan ia akan bungi apabila minium penuh dengan sen atau duit.

Unknown

April 19, 2020 at 8:26 PM
Permalink this comment

1

said...

Nicholas Ooi Zi Xun 3R8(17)_Reka bentuk teknologi pembuatan +Elektrik. Tambahkan lampu LED di dua mata minium duit tabung itu Dan menambahkan alat pembunyi ,Apabila kamu masukkan duit syiling ke dalam tabung, muzik dan lampu LED akan berfungsi . Selain it, kita boleh menambahkan sesuatu siren apabila kita atau seorang orang membuka duit tabung minium
untuk dilarang dicuri oleh pencuri, atau memberi kita berfikir sebelum kita mengeluarkan duit kita .

Unknown

April 19, 2020 at 9:25 PM
Permalink this comment

1

said...

Eng QI Ze 3r8(6)_Reka bentuk teknologi pembuatan+Elektrik.Tambahan lampu LED di mata minium dan tambah pembaca cap jari dan siren .Apabila kami memasukkan duit,lampu LED akan berfungsi .Selain itu,apabila kami hendak mengeluarkan duit,kami perlu menggunakan pembaca cap jari untuk buka,kalau tiga kali tak boleh buka,siren akan berbunyi.

Unknown

April 29, 2020 at 11:06 PM
Permalink this comment

1

said...

Neoh Kai Zhi 3R2 (20) reka bentuk elektronik + pembuatan. Tambah pembaz, suis tekan tutup dan lampu LED.Kami boleh membuka lampu apbila malam supaya cerah dan tabung akan berbunyi apabila tabung sudah penuh.

Lok Yi Jia

June 30, 2020 at 1:53 AM
Permalink this comment

1

said...

Lok Yi Jia3R2(19)_reka bentuk elektrik +elektronik.Tambahkan IC muzik,suis tekan tutup,mikropengawal ,skrin dan LED.LED berfungsi sebagai lampu hiasan tabung Minion dan boleh menarik perhatian pengguna.Apabila kita memasukkan duit atau syiling ke dalam tabung tersebut,IC muzik akan berfungsi.Tuan tabung tersebut dapat membuka tabung sahaja,dia harus menyatakan kata laluan supaya tabung itu dapat dibuka.Skrin juga dapat menunjukkan jumlah wang di dalam tabung.

Unknown

June 30, 2020 at 9:44 AM
Permalink this comment

1

said...

Teh Xin Ying 3R2 (32) Reka bentuk elektrik + teknologi Pembuatan tambahkan pembaz untuk menyedari tuannya bahawa tabung sudah penuh. Selain itu, lampu Led juga boleh dipasang untuk menarik minat orang lain dan pada waktu malam atau tempat yang gelap dapat dicari oleh tuannya

Ng Zhi Tian

July 18, 2020 at 5:56 AM
Permalink this comment

1

said...

NG Zhi Tian 3R6(18)_Reka bentuk teknologi pembuatan +Elektrik. Tambahkan kiaps kecil dan suiz. Apabila berasa pana di luar, boleh dijadikan air coditioner yang kecil untuk menyejukan kita

Tan Xin Jie

July 18, 2020 at 7:08 AM
Permalink this comment

1

said...

Tan Xin Jie 3R6(26)_Reka bentuk pengawal + Elektrik. Tambahkan sensor, muzik dan lampu Ldr. Apabila kamu meletakkan wang di atas lubang tertentu, sensor detect dan lubang itu akan membuka dan lampu Ldr akan menyelip. Selain itu, apabila tabung itu sudah penuh dengan wang, tabung itu akan mainkan muzik. Dengan ini, kita akan berasa bangga dan puas hati kerana sudah menabung banyak wang.

Unknown

July 19, 2020 at 4:38 AM
Permalink this comment

1

said...

Cheah Jing Yik 3R6(3)_Reka bentuk elektonik dan pembuatan. Tambahkan penderia, pembaz dan screen. Penderia dan pembaz akan berfungsi sewaktu mendapati duit syiling telah dimasuki ke dalam tabung. Selain itu, screen pula digunakan untuk menyatakan jumlah duit syiling yang terdapat pada tabung. Apabila memasuki duit syiling, penderia akan berfungsi, menyebabkan pembaz berbunyi dan jumlah duit syiling akan diyatakan pada screen tersebut.

Unknown

August 10, 2020 at 8:28 AM
Permalink this comment

1

said... This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment